Oxelösund

Varför blir det som det blir?

Vart är vi på väg och vart kom vi ifrån

Emie

OxelösundPosted by Kennet 24 May, 2018 19:38
Ny i familjen! Emie har flyttat in hos oss, en skuggad sobel tik som är 1,5 år. Emie kommer från kenneln Woodmist i Aplared.
Emie Hade massor av kompisar på kenneln och nu blir det att umgås med oss och våra äventyr och så har vi förstås kvarterets hundar som brukar träffas på morgon-promenad

saknad

OxelösundPosted by Kennet 07 May, 2018 14:40
Det har nu gått nio dagar sedan Ayla gick bort, hon är så saknad men livet måste gå vidare. Idag var första dagen då jag var ute i skogen igen men det känns tomt utan jycke.

Hem, ljuva hem

OxelösundPosted by Kennet 24 Jan, 2018 20:54
Då är det dags att åka hem imorgon, tack o lov. Det sämsta med denna resa var att vi båda åkte på en rejäl influensa av något slag, och den har kommit och gått flera gånger under vecka. Man kan säga att det blev lördag och onsdag som vi var skapligt krya, övriga dagar har någon av oss varit däckad i feber och hosta.
Det här med maten har varit ett stort elände, dels för att vi varit dåliga men också för att inget finns att uppbringa och det som finns är dyrt som fan. Men en sak är säker att upp i vikt går man endå för av allt blåsande som river upp sand o damm så får man nog i sig några kilo på en vecka.

Exploatering

OxelösundPosted by Kennet 21 Jan, 2018 16:39
Lördagen bjöd på förmiddagssol men rätt blåsigt, fredagen utforskade vi Santa Maria och de södra stränderna och idag tar vi oss ann de sydvästra delen av udden, Från vår lägenhet är det bara ca. 1,5 km till denna strand och det är en ca.6 km lång strand som i norra delen har 5 gigantiska hotellkomplex. Bra i all turistkomers är att stränderna fortfarnde är publika och till för alla. Vi gick runt ett av dessa komplex och varvet mätte 4 km. Samtliga av detts komplex är all inclusiv, MEN efter som micro pizzan på vårt område inte var till belåtenhet till lunch smet vi in på ett av dessa hotell där det luktade gott, spelade dumma och sa att vi ville käka men att vi inte bodde där. Hovmästaren själv fick tillkallas men han sa att det var ok, men vi fick vänta på ledigt bord. Vi blev sedan serverade grillspett mm. och det var riktigt smasken och mycket trevlig personal på stället, och självklart betalade vi. Birgitta tog lögardagen till ära ett dopp i Atlanten medan jag avstod och försöker kurera influensan.
Man undra om exploateringen verkligen är nödvändig då alla hotell vi sett verka ha väldigt lite gäster och den stackars lilla flygplatsen orkar knappast med flera flyg heller då det är fullt på plattan när fyra flygplan parkerat.

Kap Verde

OxelösundPosted by Kennet 20 Jan, 2018 11:19
Efter allt strul med Mauritius resan bokade vi en sistaminuten resa för en vecka på Kap Verde ön Sal. Vi har tidigare läst lite om ön och alltid avstått att boka resor till Kap Verde då det blåser väldigt mycket, är platt och nästan omöjligt att hitta lä platser. Deflesta reor är också all inclusiv och det beror på att öarna har igen matkultur och det saknas nästan helt inhemska produkter så allt i matväg måste importeras, utbudet i matbutiker är skralt.
Nå väl, vi chansar och bokar en vecka för 6000:- för oss två och efter ytterligare en hotellnatt på Arlanda, denna gång på budget hotellet Connect med bussanslutning till terminalen. Alla procedurer igen och till slut så är vi iväg i en gammal Airbus 330, efter 7 timmar är man framme och det blir rejält skumpigt innan vi är nere på backen.
Passkontroll, visum o hämta väskor går smidigt och så möter vi resevärden vid utgången som ler och hälsar oss välkomna och frågar var vi ska bo, vet inte svara jag och lämnar fram biljetten. OJ, OJ brister utbrister hon, ni reser ospecificerat, vet ni vad det innebär, OJ, OJ igen. Men jag vet var ni ska bo säger hon med ett stort Leende.
Vi blir placerade på något som heter Villa Verde och det var fler som hade bokat resa dit. Själva boendet är inget problem, en 3 rummare på en 100m2 men dock en skuggbalkong men med pool och solstolar precis utanför dörren. Problemet är att det ligger mitt i ingenstans, 3 km till byn Santa Maria, 3 km till havet och det är så platt att man ser både byn o havet.
Området är ett hotellkomplex med hundratals lägenheter och rum, det är så stort att det finns snabbköp, bank, 2 restauranger, 4 poolbarer, bageri, mm. Men det är så öde då det kanske bor ett 100 tal gäster på området och det mesta är stängt. Poolbaren som är öppen och påstås servera lunch säljer micrad pizza för 125:- stycket, det saknas helt stekbord och färska produkter.
Ja som om det nu inte var nog så åkte jag på en dunder förkyldning på nerresan och det gör ingen gladare. Vädret är ca. 20-24 grader varmt men det blåser 10-15 sek//m hela tiden och under dagen så är luften full av saltvatten och sand så det är ett tjockt dis som solen har svårt att tränga igenom.
Några bilder blir det inte idag då denna läsplatta och medhavd kamera vägrar att sammarbeta.

Det Sket sig

OxelösundPosted by Kennet 17 Jan, 2018 07:23
Ja det blev inget Mauritius denna vinter. Efter allt strul och krångel valde vi att avboka.

Men vi var "på väg" flera gånger! Efter allt strul med resesäljare åkte vi till Arlanda och checkade in våra väskor, käkade och handlade för att sedan slå oss ned att vänta på ombordstigning. Vi såg planet komma bogserandes fram till gaten och så efter tio minuter började tisslet bland folk att avgången blivit försenad och ny info om 1,5 timmar, ja vågade inte titta på mobilen för känslan var direkt att detta kommer inta att bli bra.

När vi väl kollade vad problemen var så hade man bogserat in planets vinge i gaten, o då förstod i alla fall jag att något flygande med det planet blir inte av de närmaste dagarna, så efter ytterligare någon timmas väntande kom beskedet att flyget var inställt till nästa dag och vi skulle få hotell på Arlanda. Trängas i kön fram till disken för hotell o matbiljetter bland de andra 350 passagerarna, men trängningsegenskaperna är ännu rätt bra så vi fick hjälp tidigt och då stack Birgitta och bokade hotellrum medan jag gick för att leta efter bagaget. Vid bagagebandet var det fullständigt kaos då man redan skickat på en sisådär 450 bagage på ett band som rymmer ca. 150 bagage och sedan placerat en SAS kvinna att reda ut skiten på golvet. Nå väl så dök väskorna upp och det blev ett rum på nionde våningen på Clarion hotell med utsikt över hela Arlanda. Fint var det då en flaska vin kostade 525 kronor fast det var med skruvkork ville man ha finare sorter var det bara att addera några hundringar.

Ny dag o nya försök! Resan skulle nu bli av vid 15:00 och därför en upprepning av allt köande o väntande och nu snar var det dags, 1,5 timme kvar till ombordstigning! Tittar på nyheter från Mauritius på telefonen och ser då att en cyklon är på väg rakt mot ön och innan jag hinner kolla färdigt kommer utropet, "flyget inställt, åk hem, kom tillbaka på torsdag o checka in" flyget skulle KANSKE gå då!!! Flygplatsen på Mauritius är stängd till fredag, till att börja. Cyklonen drar in nordost ifrån och dess väg beräknas över nordvästra ön alltså där vi skulle vara. Nä nu skiter vi i detta och avbokar då det inte finns några garantier för att vi kommer iväg på torsdag och ingen vet om hotellet står kvar.

Det kommer att blås 35 till 45 sek/m och gå vågor på upp emot 7 meter vid kusterna och hotellgäster får inte lämna rummen och de har ombetts att bunkra vatten o förnödenheter. Cykloner är rätt ovanliga i området men 1994 och 2002 drabbades ön hårt med stor förödelse. Nu när cyklonen heter Berguitta så är inget annat att vänta!
Bilden längst ned är från väderstationen på ön nu.

För bra för att vara sant

OxelösundPosted by Kennet 14 Jan, 2018 16:16
Fy fan för telefonsäljare!!
Vår resa till Mauritius skulle bli speciell, vi hade bokat och betalt sittplatser med extra benutrymme 11 A och B både på utresa och hemresa samt överaskningspaket. Allt var ordnat och som vanligt litade vi på TUI att detta blir bra.

Nu ville någon dock annorlunda för den 11 januari kl ca. 14:30 blir jag uppringd av en TUI reprensentan som förklara att han vill uppgradera oss till Premiumklass och han ville bara kolla att vi tyckte detta var ok, samt att pengarna jag betalt för platserna 11 A och B skulle återbetalas. Han förklarade alla fördelar med premiumklass och att när bokning uppdaterats om ca. 2 timmar kunde jag gå in och boka nya platser i premiumklass och det skulle då kosta 100:- per säte o väg.

Ja, tyvärr så trode jag att personen i telefonen var seriös och jag gick på bluffen.
Det gick aldrig att loggain och boka säten och när jag väl kom i kontakt med kundtjänst och blev upplyst om att det inte fanns platser att bok och att vi överhuvudtaget inte skulle komma att sitta bredvid varandra.

Ja flera samtal till kundtjänst, några slängde på luren när jag redogjorde för mitt ärende men en kille flyttade tilbaka oss till turisklass men tyvärr inget extra benutrymme och det blev ytterligare samtal för att försäkra oss om platser för hemresan.
Fy fan för oseriösa telefonsäljare som betraktar oss kunder som korkade och som bara har en sak i kikaren, ATT BLÅSA OSS. Dags att återinföra tjära o fjädrar till jävlarna.

Bild=TUIs resesäljare på väg till Stureplan

Båten

OxelösundPosted by Kennet 29 May, 2017 22:18
Ja idag måndag 29 maj åkte båten i sjön, så här sent har vi aldrig lagt i och samtidigt drog ett nittiotal båtar med vardera 2 eldsjälar ombord iväg ut på Östersjön för segeltävlingen Seapilote2star race. Tävlingen är fd. Östersjömaran, men idag betydligt kortare men kanske mera intressant. Båtarna väntas i mål onsdag eller torsdag beroende på vindar.